PIŁAT
abo pieśń człowieka krześcijańskiego do Syna Bożego
na złe sprawy ludzkiego żywota
widowisko muzyczne
PRAPREMIERA: 15 kwietnia 1992r.
Areszt śledczy przy ul. Montelupich w Krakowie
Widowisko pasyjne na dwa głosy żeńskie, trzy głosy męskie oraz trzy instrumenty (lutnia, viola da gamba, flety proste) w stylizacji XIX wiecznego salonu krakowskiego.
Na teksty śpiewane widowiska złożyły się dawne pieśni polskie, ze wszech miar godne przypomnienia ze względu na wspaniałe kulturowe zaplecze dawnych melodii i bogactwo staropolskich motywów tekstowych. Owe dawne pieśni to kompozycje renesansowe: Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Cypriana Bazylika – w przekładach Jana Kochanowskiego, Mikołaja Reja, Andrzeja Trzecieskiego.
To pieśń dramatyczna z „Dialogu Marcina Łaskiego” oraz pieśń satyryczna z „Kancjonału Zamojskiego”. To anonimowa kompozycja z wieku XIV oraz kompozycja błog. Ładysława z Gielniowa z wieku XV.
To wreszcie staropolskie pieśni pochodzące z XIX wiecznych zbiorów Michała Mioduszewskiego
i Teofila Klonowskiego. Dialogi oparte zostały na tekstach Michała Bułhakowa i Romana Brandstaettera oraz fragmentach Biblii.
Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Oprawa plastyczna: Grażyna Żubrowska
Opracowanie muzyczne: Jacek Stankiewicz
Maria Magdalena: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Maria Jezusowa: Anna Sokołowska
Kajfasz, Mateusz Lewita, Afraniusz: Leszek Świgoń
Piłat: Jacek Romanowski
Jeszua: Tadeusz Zięba
Flety proste: Anna Fieber
Lutnia: Bernadetta Kumińska
Viola da gamba: Anna Szelińska-Mikus
Kościół pw. Świętego Krzyża w Krakowie
z arch. KOK
Kościół pw. Św. Szczepana w Krakowie
z arch. KOK
* * * * * * * *
Recenzje
PIŁAT W ARESZCIE ŚLEDCZYM
Wydarzeniem kulturalnym było w ostatnich dniach w Krakowie przedstawienie Sceny El-Jot.
Obejrzeli je najpierw w Wielki Czwartek widzowie Aresztu śledczego przy ul. Montelupich w Krakowie, a następnie grupa osób zebranych w podziemiach kościoła OO. Pijarów.
To niezwykłe widowisko reżyserowała i wykonywała jedną z ról Jadwiga Leśniak-Jankowska. Ponadto w spektaklu udział biorą: Anna Sokołowska, Leszek Swigoń, Jacek Romanowski i Tadeusz Zięba.
Uwagę widza zwraca połączenie świetnie wykonanych przez artystów staropolskich pieśni religijnych takich kompozytorów jak: Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Cyprian Bazylik i inni, z dialogami pokazującymi dramat także współczesnego człowieka.
Dialogi oparto na tekstach Michała Bułhakowa i Romana Brandstaettera oraz fragmentach Biblii.
Nie bez wpływu na bogate wrażenia wyniesione ze spektaklu jest także muzyka wykonywana na renesansowych instrumentach przez Annę Fieber, Bernadettę Kumińską i Annę Szelińską Mikus. Opracowania muzycznego dokonał Jacek Stankiewicz a autorką oprawy plastycznej jest Grażyna Żubrowska. Trzeba mieć nadzieję, że spektakl w niedługim czasie znów będzie mógł zachwycać zainteresowanych tą dziedziną polskiej kultury .
Zbigniew Marek SJ
Czas Krakowski
29-31 maja 1992r.
* * * * * * * *