Dziadek do Orzechów i Król Myszy
baśń muzyczna
Baśń muzyczna dla dzieci i dorosłych, według opowiadania Ernesta Teodora Amadeusza Hoffmanna.
Scenariusz, reżyseria, choreografia, ruch sceniczny: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Muzyka: Piotr Czajkowski, Robert Schumann, Franz Schubert, Benjamin Godard, Stanisław Moniuszko, Georg Friedrich Händel
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Waldemar Groń
Scenografia, kostiumy: Grażyna Żubrowska
Choreografia: Marta Mirocka
Aktorzy:
Matka Chrzestna, Królowa Mysibaba – Jadwiga Leśniak–Jankowska
Radczyni, Królowa, Chór – Anna Warchał
Radca medyczny, Król, Chór – Maciej Rutkowski
Pani Kanclerz, Gość, Chór – Anna Bugajska
Ochmistrzyni, Anioł, Gość, Chór – Martyna Malcharek
Balet:
Maria, Wróżka Cukrowa – Marta Joanna Baranowska
Dziadek do orzechów, Książe – Antoni Sałaj
Mysi Król, Fryderyk – Tomasz Gandzel
Pokojówka, Kolombina, Śnieżynka, Hiszpanka, Kwiat, Gość – Ewelina Bochenek
Pokojówka, Kolombina, Śnieżynka, Księżniczka Szeherezada, Kwiat, Gość – Katarzyna Domanus
Mysidworka, Śnieżynka, Księżniczka Szeherezada, Kwiat, Gość – Małgorzata Topolska
Mysidworka, Śnieżynka, Chinka, Kwiat, Gość – Ewa Urbanek
Śnieżynka, Chinka, Kwiat, Gość – Agata Mrożek
Śnieżynka, Księżniczka Szeherezada, Kwiat, Gość – Anna Sałaj
Muzycy:
Skrzypce I – Dominika Olszewska
Skrzypce II – Barbara Szpakiewicz
Altówka – Karolina Stasiowska
Wiolonczela – Karolina Kalinowska
Kontrabas – Łukasz Madej
Flet – Ewa Tupik
Klarnet – Andrzej Ruciński
Nakrycia głowy, wykonanie – Ryszard Hodur
PREMIERA W KRAKOWSKIEJ OPERZE KAMERALNEJ
Lubicie baśnie? Jeśli tak, polecam Dziadka do orzechów i Króla Myszy w
Krakowskiej Operze Kameralnej. 1 grudnia szłam do teatru przy Miodowej
zastanawiając się, co też zobaczę. Jaką postać przybierze umuzyczniona
opowieść Ernesta Teodora Amadeusza Hoffmanna na niewielkiej a
oryginalnej scenie małżeństwa Jankowskich.
To, co zobaczyłam było barwne, żywe, po prostu ciekawe. Jadwiga
Leśniak-Jankowska, twórczyni scenariusza i reżyser przedstawienia,
opowiadając wiernie baśń Hoffmanna (…) wykorzystała wszelkie możliwe
środki sceniczne. Teatr połączyła z baletem (także nowoczesnym),
ubarwiła śpiewem solowym i zespołowym oraz sporą dawką muzyki graną
przez niewielki zespół pod dyrekcją Waldemara Gronia z wielkim
zaangażowaniem (…). W tworzeniu baśniowego świata walnie pomogły jej:
autorka pięknych kostiumów Grażyna Żubrowska oraz twórczyni choreografii
Marta Mirocka. Ale najważniejsze zadanie ciążyło na wykonawcach, wśród
których byli aktorzy związani ze sceną przy Miodowej oraz uczniowie i
absolwenci krakowskiej Szkoly Baletowej. To oni wcielali się w coraz to
inne postaci, nadawali baśniowej opowieści tempo i lekkość (…).
Najbardziej podobali mi się główni bohaterowie czyli pełna wdzięku Marta
Joanna Baranowska jako Maria oraz Antoni Sałaj – Dziadek do orzechów i
Książę.
Na spektaklu nie znudzą się i opiekunowie młodej widowni. Oni będą mogli
cieszyć się dodatkowo dowcipnymi sytuacjami,(…) jak np. barokowa aria
grozy zaśpiewana w odpowiedzi na wyrażoną przez króla groźbę śmierci,
czy posługiwanie się różnymi językami w królestwie rodziców Pirlipaty. Z
pewnością z chęcią powrócą w świat dzieciństwa, bo przecież niezależnie
od wieku dziecko tkwi w każdym z nas.
Anna Woźniakowska
Polska Muza
4 grudnia 2013
* * * * * * * *
PRZEPIĘKNY „DZIADEK DO ORZECHÓW” NA DESKACH RCK!
– Kostiumy były ekstra! – zachwycał się Kacper. 7-latek przyszedł na spektakl z mamą i babcią. – Kolejna zabawka pewnie szybko by mi się znudziła, a to był naprawdę fajny prezent na mikołaja! – stwierdziło dziecko z wielką powagą. I prawdą jest, że pod wrażeniem sztuki byli nie tylko najmłodsi.(…) Widowisko zarówno dorosłych, jak i najmłodszą widownię, urzekło baśniowymi kostiumami, wspaniałą muzyką wykonywaną na żywo oraz niezwykłymi, wyrazistymi kreacjami aktorskimi.
* * * * * * * *
Dziadek do Orzechów i Król Myszy w Krakowskiej Operze Kameralnej
Spektakl muzyczny na podstawie powieści E.T.A.Hoffmanna Dziadek do Orzechów i Król Myszy w wykonaniu Krakowskiej Opery Kameralnej to kolejna perełka w repertuarze sceny przy ul. Miodowej. Przedstawienie przenosi widzów ? niezależnie od ich wieku ? w świat dziecięcych marzeń i fantazji, urzeka feerią barw, piękną muzyką wykonywaną na żywo oraz wspaniałymi kreacjami aktorskimi i baletowymi.
Opowieść.
Akcja baśni rozgrywa się w Wigilię Bożego Narodzenia. Maria, dziewczynka o wielkim sercu, obdarzona niezwykłą wrażliwością, mądra i zawsze chętna do pomocy, otrzymuje w prezencie gwiazdkowym drewnianą laleczkę ? dziadka do orzechów. Po licznych perypetiach, walce dobra ze złem i wielu przygodach lalka przeistacza się w pięknego księcia z krainy baśni i słodyczy, który zabiera Marię w podróż do swego królestwa.
Spektakl.
Jadwiga Leśniak-Jankowska, autorka scenariusza, ruchu scenicznego, choreografii i reżyser widowiska wyczarowała baśniowe piękno dla publiczności w każdym wieku, począwszy od zgrabnie opowiedzianej baśni Hoffmanna, poprzez świetne zagospodarowanie niełatwej przestrzeni, po wykorzystanie wielu środków inscenizacyjnych. Spektakl jest barwny, dynamiczny, tryska energią i humorem. Znakomitym pomysłem było połączenie teatru dramatycznego z baletem klasycznym oraz tańcem nowoczesnym, muzyki klasycznej z rapem, śpiewu solowego z chóralnym. Muzycy pod batutą Waldemara Gronia pięknie ilustrują akcję sceniczną. Niemałą rolę w tworzeniu tej pięknej baśniowej krainy odegrała autorka imponujących, dopracowanych do najmniejszego detalu kostiumów, Grażyna Żubrowska oraz odpowiedzialna za choreografię Marta Mirocka. Wielkie brawa należą się artystom, którzy stworzyli wspaniałe kreacje. Każdy sprawdził się stuprocentowo w swojej roli, a dzięki subtelności i lekkości, z jakimi wykonywali zadania aktorskie, wokalne czy taneczne spektakl trzymał odpowiednie tempo, tryskał dobrą energią i wywoływał uśmiech na twarzach małych i dużych widzów. Niewątpliwie najmocniejsze wrażenie wywarł Antoni Sałaj w roli Dziadka do Orzechów oraz Księcia. Niezwykle sprawny zarówno tanecznie, jak i aktorsko podbił publiczność wdziękiem i profesjonalizmem.
Rekomendacja.
Tą muzyczno-baletową opowieść polecam wszystkim. Młodszej widowni
spodobają się z pewnością kolorowe, bajecznie piękne kostiumy i
subtelnie wykonane układy taneczne. Starsi widzowie docenią wplecione w
fabułę elementy ironii i satyry, jak na przykład opowieść o Orzechu
Krakatuka, czy wokalno-aktorskie umiejętności wykonawców. Całość jest po
prostu zgrabnie zrealizowaną baśnią, która zabiera publiczność w podróż
do krainy dziecięcej wyobraźni.
– Kolejna zabawka pewnie szybko by mi się znudziła, a to był naprawdę fajny prezent na mikołaja!
– stwierdziło dziecko z wielką powagą. I prawdą jest, że pod wrażeniem sztuki byli nie tylko najmłodsi.(…)
Widowisko zarówno dorosłych, jak i najmłodszą widownię, urzekło
baśniowymi kostiumami, wspaniałą muzyką wykonywaną na żywo oraz
niezwykłymi, wyrazistymi kreacjami aktorskimi.
nascenie.info