Credits
Scenariusz, reżyseria, choreografia: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Muzyka: Ewa Kornecka
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Waldemar Groń
Scenografia, kostiumy: Katarzyna Mucha
Oblubienica: Oksana Pryjmak
Oblubieniec: Tomasz Piluchowski (baryton)
Prorocy: Jadwiga Leśniak-Jankowska, Zbigniew Grygielski (bas)
Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej
Skrzypce I: Karolina Bartczyszyn
Skrzypce II: Barbara Szpakiewicz
Altówka: Przemysław Dajcz
Wiolonczela: Ewa Wojsław – Bober
Kontrabas: Lesław Wydrzyński
Obój: Marcin Starowicz
Fagot: Paulina Zabłocka
Instrumenty perkusyjne:Aleksander Wnuk
Photos
Premiera małopolska, 14 lutego 2009, Kościół pw. Matki Bożej Różańcowej w Niepołomicach
fot.P.Zechenter
Premiera, 15 lutego 2009, Siedziba Krakowskiej Opery Kameralnej
Patronat Honorowy Stanisław Kardynał Dziwisz Arcybiskup Metropolita Krakowski
fot.P.Zechenter
„Cracovia Sacra”, 14 sierpnia 2010, Stara Synagoga
na Kazimierzu w Krakowie
fot.P.Zechenter
Reviews
Niepołomice. Krakowska Opera Kameralna wystąpiła z premierą „PIEŚNI NAD PIEŚNIAMI”.
– Nie wiedziałem, że święty Walenty ma tylu czcicieli – powitał licznie zgromadzonych w sobotę w kościele Matki Bożej Różańcowej proboszcz tej nowej niepołomickiej parafii na osiedlu Jazy, ks. Edward Bąbol. Wystawienie „Pieśni nad Pieśniami” przez artystów Krakowskiej Opery Kameralnej widownia przyjęła owacyjnie
– To premierowe wykonanie, którym kontynuujemy cykl spotkań z niepołomicką publicznością zapoczątkowany w 2005 r. wystawieniem „Stabat Mater” – powiedział dyrektor naczelny i artystyczny KOK Wacław Jankowski. – W Niepołomicach mamy po prostu drugą scenę. Cieszymy się, że ta przepiękna, subtelna, wyrafinowana pieśń o miłości może być tu zaprezentowana – podkreślił.
I równie piękne, subtelne iw yrafinowane było samo widowisko. W to udramatyzowane oratorium króla Salomona, któremu przypisuje się autorstwo „Pieśni nad Pieśniami”, autorka scenariusza, choreografii i reżyserka Jadwiga Leśniak- Jankowska włączyła także fragmenty z Księgi Rodzaju i Księgi Koheleta. Sama wcieliła się też w rolę jednego z Proroków. Za tę interpretację wraz z nią gorącymi brawami nagrodzono Oksanę Pryjmak – Oblubienicę, Tomasza Piluchowskiego – Oblubieńca oraz Zbigniewa Grygielskiego – Proroka. Muzyka Ewy Korneckiej idealnie współbrzmiała ze słowem, zaś subtelnym dopełnieniem całości była scenografia i kostiumy autorstwa Katarzyny Muchy. Za kierownictwo muzyczne i znakomite poprowadzenie orkiestry KOK brawa zebrał także Waldemar Groń.
Wanda Ryszkiewicz
Dziennik Polski, 16 lutego 2009r.
* * * * * * * *
„Pieśń nad Pieśniami”
Lubię spektakle Krakowskiej Opery Kameralnej. Mają swój klimat i oryginalny charakter, w dużej mierze podyktowany szczupłością wnętrza, jakim dysponują małżeństwo Jankowscy oraz zainteresowaniami artystycznymi Jadwigi Leśniak – Jankowskiej, autorki scenariuszy i inscenizatorki większości tytułów w repertuarze KOK. Udramatyzowane oratoria w jej reżyserii mają szlachetną prostotę, trafiającą artystyczną prawdą do serc widzów i słuchaczy.
Na święto zakochanych 14 i 15 lutego odbyły się na Zamku w Niepołomicach i w krakowskiej siedzibie Opery Kameralnej premierowe spektakle Pieśni nad Pieśniami. Jadwiga Leśniak–Jankowska, tworząc scenariusz, biblijne teksty rozdzieliła pomiędzy cztery postaci: Oblubienicę (Oksana Pryjmak), Oblubieńca (Tomasz Piluchowski) i dwoje Proroków (Jadwiga Leśniak–Jankowska i Zbigniew Grygielski) oraz wprawiła te postaci w ruch (jej autorstwa była reżyseria i choreografia). Całość muzyką oprawiła Ewa Kornecka. Kierownictwo muzyczne sprawował Waldemar Groń, kierujący tez niewielkim (ale dobrym) zespołem instrumentalnym. Delikatną scenografię i ładne stroje zaprojektowała Katarzyna Mucha.
Z czworga wykonawców jedynie Jadwiga Leśniak-Jankowska potrafiła odtwarzanej postaci, wypowiadanym i wyśpiewywanym tekstom, nadać odpowiednią wagę, podkreślić ich symboliczność i ponadczasowość. Nawet w finałowym tańcu wyróżniała się spośród pozostałych szlachetnością gestu i ruchu.
Anna Woźniakowska
Dziennik Polski
17 lutego 2009r.