Wolfgang Amadeusz Mozart,
Gaetano Donizetti, Antonio Vivaldi, Giuseppe Verdi
LA FESTA TEATRALE
gala operowa
Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu scenicznego Jadwiga Leśniak–Jankowska
Kierownictwo muzyczne Tomasz Chmiel
Oprawa plastyczna, kostiumy Katarzyna Mucha
Anna Lichorowicz/Anna Krawczyk – sopran
Maciej Gallas – tenor
Taniec: Martyna Malcharek, Oksana Pryjmak
ORKIESTRA KRAKOWSKIEJ OPERY KAMERALNEJ
Skrzypce I – Anna Wójtowicz
Skrzypce II – Natalia Kotarba
Altówka – Karolina Pazdro
Wiolonczela – Julia Kotarba, Marta Nagawiecka
Kontrabas – Piotr Sarnecki
Flet – Ewa Tupik
PREMIERA: 15 lipca 2006 siedziba Krakowskiej Opery Kameralnej
Choć niektórzy narzekają na Krakowski prowincjonalizm – i często mają rację – oferta kulturalna Krakowa staje się coraz ciekawsza, głównie
za sprawą indywidualnych projektów artystów szukających tak ujścia swoich twórczych pasji, jak i środków do życia. Lato, kiedy oficjalne instytucje kulturalne odpoczywają po sezonie, daje okazję i czas
do przyjrzenia się niektórym z tych projektów.
Zainaugurowany w sobotę Galą Operową III Letni Festiwal Opery Kameralnej zwraca uwagę na działalność Teatru Scena EL-JOT.
Jej duszą jest Jadwiga Leśniak-Jankowska, aktorka o dużej wiedzy muzycznej, która od lat tworzyła oryginalne spektakle poetycko-muzyczne. Sprzyjające okoliczności pozwoliły jej wraz z mężem, również aktorem i reżyserem, Wacławem Jankowskim na stworzenie autorskiego teatru
na Kazimierzu. Gdy Teatr EL-JOT okrzepł, gdy okazało się, że jego urozmaicona słowno-muzyczna oferta, nawiązująca zarówno do kultury i obyczaju minionych wieków, jak i tradycji miejsca, w jakim teatr
się osiedlił, znajduje licznych odbiorców, małżeństwo Jankowskich poszło krok dalej ? stworzyło Krakowską Operę Kameralną. Oglądaliśmy już udany spektakl Don Pasquale Donizettiego, poruszające misterium sceniczne Stabat Mater do muzyki Pergolesiego i Vivaldiego oraz wdzięczny barokowy obrazek muzyczny Satiro e Corisca Tarquinia Meruli, uczestniczyliśmy
w koncertach, których dyskretne uteatralizowanie podkreślało walor muzyki.
Takim właśnie koncertem – spektaklem zainaugurowany został festiwal, który trwać będzie do początków sierpnia. Jego scenariusz, reżyseria i choreografia były dziełem Jadwigi Leśniak?Jankowskiej, kierownictwo muzyczne sprawował Tomasz Chmiel, który poprowadził z niewielkim zespołem instrumentalnym (Ewa Tupik – flet, Anna Wójtowicz, Natalia Kotarba – skrzypce Karolina Pazdro – altówka, Julia Kotarba – wiolonczela, Piotr Sarnecki – kontrabas) utwory Vivaldiego, Donizettiego i Mozarta oraz towarzyszył artystom śpiewakom w ariach i duetach z oper Mozarta, Donizettiego i Verdiego. Wdzięcznym tańcem ubarwiały koncert Martyna Malcharek i Oksana Pryjmak, które autorka oprawy plastycznej Katarzyna Mucha zwieńczyła kwiatami i kłosami zbóż.
Solistami byli krakowscy artyści: Anna Lichorowicz – sopran, jeszcze studentka Krakowskiej Akademii Muzycznej, oraz Maciej Gallas – tenor. Szczególnie zainteresowały mnie w ich wykonaniu fragmenty z oper Mozarta, w tym arie i duety z Zaidy, która jest przygotowywana przez Krakowską Operę Kameralną na zakończenie roku Mozartowskiego. Zwykło się uważać, że utwory Mozarta to najsurowszy probierz muzycznych umiejętności wykonawczych. Zarówno śpiewacy jak i instrumentaliści
ten mozartowski egzamin zdali bardzo dobrze, śpiewając i grając z wielką muzykalnością.
Krakowska Opera Kameralna bazuje głównie (choć nie tylko)
na młodych muzykach. To nie łatwe zadanie wobec odpowiedzialnego programu, ale jakże cenne dla początkujących artystów. Wielka muzykalność i dobre rzemiosło pozwoliło wszystkim wykonawcom sobotniego koncertu należycie wywiązać się z podjętych zadań.
Anna Woźniakowska
Dziennik Polski
17 lipca 2006r.