INAUGURACJA XIX WARSZTATÓW WYDZIAŁÓW AKTORSKICH POLSKICH SZKÓŁ TEATRALNYCH
HASILINA SARMATA
Gospodnie da nam to wiedzieć
byśmy mogli o dawności czso powiedzieć
Widowisko muzyczno-poetyckie
PRAPREMIERA: 28 października 2001r.
siedziba Teatru w Krakowie
Widowisko poetyckie wypełnione obrazami średniowiecznych obyczajów dworu krakowskiego, malowanych poezją, pieśnią, muzyką, tańcem czas biesiady, czas miłości, czas śmierci.
Polska poezja średniowieczna najdawniejsze zabytki języka polskiego: poezja obyczajowa, wiersze kalendarzowe i poradniki obyczajów, poezja miłosna, erotyki i listy miłosne, utwory okolicznościowe i polemiczne, poezja dydaktyczna, przekłady z Biblii (psalmy), modlitwy, utwory dramatyczne.
Polska muzyka śśredniowieczna – najdawniejsze zabytki muzyki polskiej wykonywane na dawnych instrumentach, pieśni biesiadne i religijne, dworskie tańce gotyckie.
Scenariusz: Monika Rasiewicz
Reżyseria i opieka pedagogiczna: Monika Rasiewicz, Jadwiga Leśniak-Jankowska
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Bajak-Karas, Joanna Jaśko-Sroka
Plastyka ruchu scenicznego i choreografia: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Konsultacje: Olga Szwajgier (impostacja głosu), Małgorzata Ząbkowska (wymowa)
Wykonawcy: studenci PWST i AM w Krakowie.
Julia Balsewicz
Marta Król
Agnieszka Nieżyńska
Piotr Jędrzejek
Dariusz Matys
Piotr Płoski
Milena Dobroć – lutnia średniowieczna
Olga Pryczek – flet średniowieczny
fot. Monika Targosz
Inicjatywa Teatru Scena El-Jot promocja młodych talentów. W ramach tej inicjatywy zaproszone zostały do stałej prezentacji w teatrze trzy spektakle pracę egzaminacyjną studentów PWST w Krakowie: HASILINA SARMATA (wydział aktorski – w ramach przedmiotu Wiersz i recytacja estradowa), U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki (wydział aktorski specjalizacja wokalno-estradowa w ramach przedmiotu Piosenka estradowa), Świtezianki(wydział aktorski specjalizacja wokalno-estradowa w ramach przedmiotu Piosenka estradowa).
HASILINA SARMATA teatralna premiera 28 padziernika 2001 – uroczyście inaugurowała XIX Warsztaty Wydziałów Aktorskich Polskich Szkół Teatralnych .
HASILINA SARMATA jest opowieścią o świecie dawnym a przecież tak bardzo bliskim i znajomym zarazem . Teksty polskiego średniowiecza stają się dla nas pretekstem do zadumy nad kruchocią życia doczesnego otwierając zarazem prześwietloną chrzecijańską nadzieją perspektywę życia wiecznego; są również wiernym zapisem bolesnego opromienionego sławą czasu minionego.
Spektakl dzieli się na dwie części. Pierwszą biesiadną o charakterze świeckim z przewagą tekstów łacińskich tłumaczonych na język ojczysty wypełniają Antipokrast Mikołaja z Polski z roku 1270 w tłumaczeniu Zygmunta Kubiaka; Antigameratus Frowiniusa z Krakowa z 1320 roku w przekładzie Jana Sękowskiego, czy Do Hasiliny wiersz heroiczny Konrada Celtisa z XV w. Pojawiają się również teksty rdzennie polskie jak np. Słoty O zachowaniu się przy stole z początku XV w., czy anonimowy Wierszowany list miłosny z tego samego okresu.
Drugą część wypełnia refleksja religijna i cześć dla pamięci wielkich bohaterów, których losy na trwale zapisały się na kartkach historii. Znajdziemy tu zatem Tren żałobny na śmierć Bolesława Chrobrego Galla Anonima obok wersetów z Książki Nawojki z końca XV w., anonimowy Wiersz o zabiciu Andrzeja Tęczyńskiego z XV w. a tuż po nim sławny Lament Świętokrzyski z połowy XV w. całość zamyka za Psalm 102 z Psałterza Floriańskiego z XIV w. Obie części zespolone są pełną dramaturgia Rozmową Polikarpa ze śmiercią z XV w.
Okrasę dla archaicznej frazy staropolskiej stanowi oryginalna muzyka średniowieczna grana na dawnych instrumentach: fletach prostych i lutni, dworskie tańce gotyckie oraz pieśni pochodzące z XV w. Bąd Wiesioła Panna Czysta oraz XV wieczny kanon biesiadny.
Spotykając się z literaturą tak odległa i piękna zarazem stajemy każdorazowo za zdumieniem przed wiecznie żywym i aktualnym wizerunkiem Człowieka, w którym każdy z nas może odnaleść siebie. Spotykamy tu Człowieka Wiecznego Wędrowca z padołu ziemskich boleści zmierzającego ku Rajskiej Ojczynie , gdzie nareszcie zbywszy się wszego gorza może odpocząć.
Spektakl jest efektem pracy ze studentami II roku Wydziału Aktorskiego Krakowskiej PWST w ramach przedmiotu Wiersz i recytacja estradowa. Stał się on odważnym i trudnym wyzwaniem warsztatowym i interpretacyjnym.
Monika Rasiewicz
* * * * * * * *