STABAT MATER

Antonio Vivaldi / Giovanni Battista Pergolesi

„Stabat Mater”

misterium sceniczne

 

Proj. Piotr Kunce
To oryginalne połączenie muzyki Antonio Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego z elementami gry aktorskiej, kompozycji ruchu scenicznego, oryginalnego kostiumu oraz scenografii. Widowisko zachwyca ekspresyjną i piękną w swej prostocie muzyką sakralną, przepełnioną liryką i emocjonalnością, charakterystycznymi dla neapolitańskiej szkoły operowej XVIII wieku. Stabat Mater to jedna ze średniowiecznych sekwencji modlitewnych, pochodząca z XIII wieku, przypisywana franciszkanom Jacopowi da Todi lub św. Benedyktowi. Melodia wywodzi się z chorału gregoriańskiego i stanowi kanwę kilku arcydzieł muzycznych. Do nich należą Stabat Mater Antonia Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego. Oba dzieła datowane są na pierwszą połowę XVIII wieku (od 1727 roku decyzją władz kościelnych sekwencja została oficjalnie włączona w liturgię). Jacek Chodorowski

Obsada

Reżyseria: Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne: Michał Łukasz Niżyński
Kompozycja ruchu scenicznego: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka

Kontratenor: Łukasz Dulewicz / Piotr Olech
Sopran: Sylwia Olszyńska
Testes Passionis: Alicja Billewicz, Agnieszka Reiser

Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej:
Skrzypce I: Karolina Bartczyszyn
Skrzypce II: Barbara Szpakiewicz
Altówka: Przemysław Dajcz
Wiolonczela: Ewa Wojsław – Bober
Kontrabas: Lesław Wydrzyński
Klawesyn: Anna Huszczo

 

Fotografie

 

 

Premiera, 5 marca 2005r., Kościół OO. Bernardynów, Kraków

fot. Paweł Zechenter

 

19 marca 2005r., Krakowska Opera Teatralna

fot. Paweł Zechenter

 

20 czerwca 2005r., Kościół OO. Bernardynów, Kraków

 

fot. Renata Kwiatek

12 marca 2016r., Kościół Księży Misjonarzy na Stradomiu, Kraków

fot. Paweł Zechenter

 

Recenzje

 

„CUDOWNA DOSKONAŁOŚĆ MUZYKI”
Po Don Pasquale Donizettiego Krakowska Opera Kameralna zaprasza na drugą premierę. Tym razem będzie to misterium sceniczne
do dwóch najpiękniejszych w historii muzyki utworów „Stabat Mater” Vivaldiego i „Stabat Mater” Pergolesiego.

Widowisko wyreżyserował Wacław Jankowski, kostiumy przygotowała Joanna Jaśko-Sroka, zaś ruch sceniczny opracowała Jadwiga Leśniak-Jankowska. Orkiestrę poprowadzi Piotr Sułkowski, a w partiach solowych wystąpią: Jewgienij Jacenko, Michał Wajda-Chłopicki, Katarzyna Jagiełło, Joanna Kowalska, Anna Stolarczyk oraz Martyna Malcharek i Oksana Pryjmak. Premiera Stabat Mater – w sobotę,
o godz. 20, w kościele oo. Bernardynów.

– Sięgnęliśmy po jedne z najpiękniejszych utworów napisanych
do sekwencji Stabat Mater. Zafascynował nas nastrój, który wynika
z tych kompozycji – mówi Paweł Orski, zastępca dyrektora ds. programowych Krakowskiej Opery Kameralnej.

 

– Tym misterium nie chcemy nawiązywać do konkretnego czasu. Chcemy jedynie opowiedzieć historię, która się zdarzyła i która dzieje się co roku w każdym z nas — mówi Jadwiga Leśniak-Jankowska.
– W misterium tym nawiązujemy do malarstwa gotyckiego, barokowego oraz także do elementów współczesnych podkreśla Wacław Jankowski, reżyser i dyrektor KOK.

 

Orkiestra — kwintet i basso continuo — zagra na instrumentach współczesnych. W partiach wokalnych usłyszymy młodych artystów
z terenu całej Polski, wybranych w drodze eliminacji konkursowych,
w których udział wzięło ponad 30 śpiewaków.

Stabat Mater Vivaldiego, jedno z najwspanialszych dzieł tego twórcy odnalezione zostało w turyńskiej Bibliotece Narodowej dopiero w latach 30. zeszłego wieku. Wykonane po raz pierwszy w Sienie w 1939 roku, od razu zyskało sobie rzeszę wiernych wielbicieli, którzy docenili cudowną doskonałość tej muzyki, jak pisał Alfred Casella, odkrywca dzieła Vivaldiego.

 

Stabat Mater Pergolesiego, będące przejawem uczuciowego stylu
w muzyce religijnej -co zresztą powodowało liczne ataki konserwatystów – jest dziełem niesłychanie popularnym już od XVIII wieku. Najlepiej o tym świadczy entuzjazm Hillera, kompozytora
i dyrygenta niemieckiego współczesnego Haydnowi, który powiedział: „Nie zasłużył na miano człowieka ten, kto mógłby wobec tej muzyki pozostać zimny i niewzruszony”

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Dziennik Polski nr 52
czwartek 03.03.2005 r.
Numer 2 (35), kwiecień- czerwiec 2005

Sponsorzy