LA FESTA TEATRALE

„LA FESTA TEATRALE”

gala teatralna

 

Proj. własny teatru
W programie: Wolfgang Amadeusz Mozart, Gaetano Donizetti, Antonio Vivaldi, Giuseppe Verdi

Obsada

Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu scenicznego: Jadwiga Leśniak–Jankowska
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Chmiel
Oprawa plastyczna, kostiumy: Katarzyna Mucha

Anna Lichorowicz/Anna Krawczyk: sopran
Maciej Gallas: tenor
Taniec: Martyna Malcharek, Oksana Pryjmak

Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej:
Skrzypce I: Anna Wójtowicz
Skrzypce II: Natalia Kotarba
Altówka: Karolina Pazdro
Wiolonczela: Julia Kotarba, Marta Nagawiecka
Kontrabas: Piotr Sarnecki
Flet : Ewa Tupik

Fotografie

fot.Paweł Zechenter

Recenzje

 

Choć niektórzy narzekają na Krakowski prowincjonalizm – i często mają rację – oferta kulturalna Krakowa staje się coraz ciekawsza, głównie
za sprawą indywidualnych projektów artystów szukających tak ujścia swoich twórczych pasji, jak i środków do życia. Lato, kiedy oficjalne instytucje kulturalne odpoczywają po sezonie, daje okazję i czas
do przyjrzenia się niektórym z tych projektów.

Zainaugurowany w sobotę Galą Operową III Letni Festiwal Opery Kameralnej zwraca uwagę na działalność Teatru Scena EL-JOT.
Jej duszą jest Jadwiga Leśniak?Jankowska, aktorka o dużej wiedzy muzycznej, która od lat tworzyła oryginalne spektakle poetycko-muzyczne. Sprzyjające okoliczności pozwoliły jej wraz z mężem, również aktorem i reżyserem, Wacławem Jankowskim na stworzenie autorskiego teatru
na Kazimierzu. Gdy Teatr EL-JOT okrzepł, gdy okazało się, że jego urozmaicona słowno-muzyczna oferta, nawiązująca zarówno do kultury i obyczaju minionych wieków, jak i tradycji miejsca, w jakim teatr
się osiedlił, znajduje licznych odbiorców, małżeństwo Jankowskich poszło krok dalej ? stworzyło Krakowską Operę Kameralną. Oglądaliśmy już udany spektakl Don Pasquale Donizettiego, poruszające misterium sceniczne Stabat Mater do muzyki Pergolesiego i Vivaldiego oraz wdzięczny barokowy obrazek muzyczny Satiro e Corisca Tarquinia Meruli, uczestniczyliśmy
w koncertach, których dyskretne uteatralizowanie podkreślało walor muzyki.

Takim właśnie koncertem – spektaklem zainaugurowany został festiwal, który trwać będzie do początków sierpnia. Jego scenariusz, reżyseria i choreografia były dziełem Jadwigi Leśniak?Jankowskiej, kierownictwo muzyczne sprawował Tomasz Chmiel, który poprowadził z niewielkim zespołem instrumentalnym (Ewa Tupik – flet, Anna Wójtowicz, Natalia Kotarba – skrzypce Karolina Pazdro – altówka, Julia Kotarba – wiolonczela, Piotr Sarnecki – kontrabas) utwory Vivaldiego, Donizettiego i Mozarta oraz towarzyszył artystom śpiewakom w ariach i duetach z oper Mozarta, Donizettiego i Verdiego. Wdzięcznym tańcem ubarwiały koncert Martyna Malcharek i Oksana Pryjmak, które autorka oprawy plastycznej Katarzyna Mucha zwieńczyła kwiatami i kłosami zbóż.

Solistami byli krakowscy artyści: Anna Lichorowicz – sopran, jeszcze studentka Krakowskiej Akademii Muzycznej, oraz Maciej Gallas – tenor. Szczególnie zainteresowały mnie w ich wykonaniu fragmenty z oper Mozarta, w tym arie i duety z Zaidy, która jest przygotowywana przez Krakowską Operę Kameralną na zakończenie roku Mozartowskiego. Zwykło się uważać, że utwory Mozarta to najsurowszy probierz muzycznych umiejętności wykonawczych. Zarówno śpiewacy jak i instrumentaliści
ten mozartowski egzamin zdali bardzo dobrze, śpiewając i grając z wielką muzykalnością.

Krakowska Opera Kameralna bazuje głównie (choć nie tylko)
na młodych muzykach. To nie łatwe zadanie wobec odpowiedzialnego programu, ale jakże cenne dla początkujących artystów. Wielka muzykalność i dobre rzemiosło pozwoliło wszystkim wykonawcom sobotniego koncertu należycie wywiązać się z podjętych zadań.

Anna Woźniakowska
Dziennik Polski
17 lipca 2006r.

Sponsorzy